Skip to content
Menu
Close
20 syyskuun 2019

Koulun pitäisi opettaa oppimaan

Nuorten oppimisesta käydään paljon keskusteluja ja vaikka Suomi usein nähdään oppimisen kärkimaana halusimme kuulla milleniaali ja yrittäjä Mikael Huggin ajatuksia...

Nuorten oppimisesta käydään paljon keskusteluja ja vaikka Suomi usein nähdään oppimisen kärkimaana halusimme kuulla milleniaali ja yrittäjä Mikael Huggin ajatuksia suomalaisesta koulutusjärjestelmästä.

Suomen tärkeimpiä kilpailuvaltteja kansainvälisillä markkinoilla on suomalaisten korkea koulutustaso. Koulutus mahdollistaa asioita, joita ei muutoin olisi mahdollista saavuttaa.

Vuosikausia suomalaista koulutusjärjestelmää on ylistetty maailmanlaajuisesti ja sitä on myös viety muun muassa Lähi-itään. Mikael näkee, että Suomessa koulutus nimenomaan on järjestelmänä maailmanluokkaa. Jokaisella on mahdollisuus kiivetä niin korkealle akateemisia tikkaita kuin vain haluaa.

”Mutta miksi sitten arki tuntui yläasteella ja lukiossa yhdeltä tuskalta?,” Mikael kysyy? ”Miksi suomalaiset sanovat, että ovat opiskelleet ruotsia ala-asteelta asti, mutta eivät silti osaa sitä oikeasti käyttää? Jos kerran olemme koulutuksessa maailman huippuja, niin mistä syystä käytännön suhtautuminen oppimiseen on kuin pakkopullaa?”

Mikael on opiskellut sekä Suomessa että ulkomailla. Hän on valmistunut kauppatieteiden maisteriksi ja voi hyvällä omatunnolla sanoa, että hän rakastaa oppimista – – nykyään. ”Vaikka Suomessa itse koulutusjärjestelmä on priimaa, mielestäni täällä kuitenkin kompastutaan arkeen, eli siihen, kuinka voidaan opettaa nuori rakastumaan oppimiseen. Itse huomasin opiskelun olevan hauskaa vasta ulkomailla opiskellessani. Piti lähteä toiseen maahan tajuamaan, että oppiminenhan on itseasiassa mahtavaa ja että mitä enemmän opin, sitä paremmin voin toteuttaa itseäni,” Hugg toteaa.

Huggin mielestä Suomessa ei opeteta oppimaan. ”Suomessa opetetaan, että oppiminen on työ ja tentit ovat työsuorituksen ainoa mittari. Jos et pärjää, olet tyhmä luuseri. Ja kuten arvata saattaa, tällainen malli ei innosta oppimaan, vaan muuttaa suhtautumistamme ihmisyyden tärkeimpään elementtiin pysyvästi. Tämä ei pelkästään tee hallaa vuosittaisille Pisan tuloksille, vaan myös vaurioittaa menestymisen mahdollisuuksiamme.”

Huggin mukaan nuoret ovat ohjelmoitu rakastamaan oppimista. Siksi hänen mielestä syy oppimisen ongelmaan löytyy siitä tavasta, kuinka koulussa opitaan. ”Oppimisesta tulee mielekästä, kun opiskelija ensin ymmärtää opittavan alueen syy-seurauksen. Kun opin tämän, voin saavuttaa asian X tai tehdä työn Y. Siksi onkin järkyttävää, kuinka opettajilla on tapana reagoida, kun nuori kyseenalaistaa syyn opiskella vaikka matematiikkaa. Mihin mä tätä muka tarviin jos musta ei tuu matemaatikkoa? Vaikka se kuulostaa provosoivalta, on aikuisen tehtävä tajuta, että kyse ei todellisuudessa ole kapinoinnista, vaan merkityksen etsimisestä. Nuoret eivät omaa aikuisten elämänkokemusta, joten he joutuvat jatkuvasti tarkoituksen pohtimisen äärelle. He eivät myöskään hallitse vielä kaikkia kommunikoinnin hienouksia, joten tarkoituksen etsiminen usein ryöpsähtää ulos töksäytyksinä.”

Huggin mukaan nuoret oppivat vapaa-ajallaan jatkuvalla syötöllä, koska he saavat oppia omilla ehdoillaan ja ilman häpeän pelkoa. Pelaaminen on tässä hyvä esimerkki. Kun nuori aloittaa pelaamaan videopelejä ensimmäisen kerran, hän on siinä täysin “n00b” (pelikielellä aloittelija). Mutta peli ei rankaise ja hauku pelaajaa tyhmäksi luuseriksi, eristä häntä toisten luuserien joukkoon tarkkailtavaksi ja istuttamaan jälki-istuntoon, vaan rohkaisee pelaajaa yrittämään uudelleen ja oivaltamaan pelissä luodun haasteen. Ihan yleisestikin ongelmien ratkaiseminen on hauskaa ja äärimmäisen tyydyttävää, joten pelin luomien haasteiden ratkominen tuo pelaajalle halun ratkoa niitä lisää. Ja yhtäkkiä hän alkaakin pärjäämään pelissä. Huggin mukaan koulujen tulisi ottaa mallia nimenomaan pelialasta. ”Pelialalla ollaan keksitty se, kuinka voidaan innostaa oppimaan,” Hugg sanoo.

”Sinä päivänä, kun suomalainen koulujärjestelmä ratkaisee sisäisen motivaation pulman ja saa oppilaat oppimaan oppimisen jalon taidon, tulee siitä oikeasti todellinen vientituote ja kansallinen ylpeyden aihe,” Hugg kiteyttää.

Lisätietoa puhujastamme Mikael Huggista löydät täältä!

20 syyskuun 2019

Koulun pitäisi opettaa oppimaan

Nuorten oppimisesta käydään paljon keskusteluja ja vaikka Suomi usein nähdään oppimisen kärkimaana halusimme kuulla milleniaali ja yrittäjä Mikael Huggin ajatuksia...