Skip to content
Menu
Close

Anna Perho: Idioottien ympäröimänä? – työyhteisöjen erilaiset ihmistyypit

Oletko joskus miettinyt miksi kaikki ymmärtävät kenestä puhumme, kun puhumme insinöörityypeistä, pirttihirmuista, toimikuntaihmisistä tai kaikkien kavereista?

Käyttäytymisprofiilit antavat yhteisen kielen arjesta tutuille työpaikkojen arkkityypeille. Viitekehys on helppo oppia ja siitä on apua erityyppisten ihmisten kanssa työskentelyssä. Perusidea on, että ihmiset voidaan jakaa käyttäytymistyyliensä mukaan neljän eri värin symboloimaan profiiliin. Profiileista mikään ei ole toista parempi tai huonompi. Toimivassa tiimissä jokainen ”väri” on edustettuna.

Ongelmia syntyy, kun eri värejä edustavat ihmiset eivät ymmärrä toistensa toimintatapoja; sitä miks toi on aina tommonen. Kaikkihan menisi hyvin, kun ihmiset tekisivät niin kuin minä teen! Profilointityökalut kehittävät itsetuntemusta ja erilaisten ihmisten välistä kommunikaatiota.

Valmennus sopii teille, jos tunnistatte tämän oireiston:
  • Kommunikaatio tökkii, tai ainakaan sen helpottamisesta ei olisi haittaa
  • Kokouksissa tekisi usein mieli sanoa, että ”miks sun pitää aina olla tommonen”
  • Mietit, miten tiimin jäseniä saisi motivoitua muutostilanteissa
  • Et oikein tiedä miten suhtautua ryhmän hiljaisimpaan / äänekkäimpään tyyppiin – tai siihen, joka ei ole koskaan eri mieltä
  • Koet, että hommat toimisivat, jos kaikki vain osaisivat toimia niin kuin sinä
  • Haluaisit viedä asiakaspalveluanne ja myyntityötä yksilöllisempään suuntaan

Valmennuksessa hyödynnetään joko Peili- tai Disc-analyysia, jonka osallistujat tekevät ennen tapaamista. Tuloksia puretaan valmennuksessa turvallisin keinoin. Kysy lisää valmennuksesta teidän yritykselle tai organisaatiolle!

Mitä luottamus on?
  • Luottamuksen elementit & keskustelu
  • Jäävuori – mitä minusta näkyy ulospäin?
Sosiaalisuus, voima & kontrolli
  • Oletko toimikuntaihminen vai erakko, jyrä vai kuuntelija?
Kaikki erilaisia, kaikki hanurista!
  • Neljä käyttäytymistyyliä: punainen, vihreä, keltainen ja sininen
  • Käydään keskusteluja ja tehdään lyhyitä harjoitteita
Profiilien jakaminen & purku
  • Jakautuminen pienryhmiin, keskustelu kunkin tyylin vaikutuksesta ja näkyvyydestä
  • Yhteinen keskustelu kehityskohteista
  • Oivallusten jakamiset
Ratkaisukeskeinen tavoitekeskustelu
  • Mitä lähdemme kehittämään profiileista saamamme tiedon pohjalta?
Tietoja kouluttajasta

Anna Perho on muutosvalmentaja ja tunnettu mediakasvo, jonka tausta on sisällöntuotannossa. Hän on kirjoittanut kuusi itsen johtamiseen liittyvää opasta, joita on myyty yhteensä yli 20 000 kappaletta. Näistä tuorein on Suorat Sanat (Otava 8/2018), joka käsittelee vaikeita keskusteluja ja erilaisten ihmistyyppien motivoimista.

Perholla on sekä Disc- että Peili-valmentajan koulutus, joita hän hyödyntää valmennuksissa joissa tarkastellaan mm. johtamista, motivointia ja konflikteissa pärjäämistä käyttäytymisprofiilien – ruotsalaisen Tomas Erikssonin Idiootit-kirjoissa popularisoitujen ”värien” –  näkökulmasta.

”Käyttäytymisprofiilit ovat turvallinen, luotettava ja hauskakin tapa käsitellä tiimin vahvuuksia ja kehityskohteita. Profilointi auttaa ymmärtämään omaa ja muiden toimintaa erityisesti paineistetuissa tilanteissa, joissa turvaudumme itselle tutuimpaan toimintatapaan.”

Valmentajana Perho on sanojensa mukaan ”hyvä poliisi.”

”En ole piirileikki-ihmisiä, joten valmentajana harjoitan radikaalia empatiaa: otetaan vastuu, kohdataan tosiasiat tosiasioina – mutta hyväksyvin mielin. Ja hauskaa pitää olla, ei tätä elämää muuten kestä.”

Miksi valita tämä valmennus?
  • Saat käytännön työkaluja parempaan kommunikointiin
  • Saatte rohkeutta rakentavien konfliktien käymiseen
  • Opitte sopeuttamaan omaa käytöstä yhteistä päämäärää edistäväksi toiminnaksi stressaavissa tilanteissa
  • Oivallat oman toimintasi vahvuuksia & sokeita kohtia: ai siksi mä toimin noin!
  • Syvennätte asiakaskohtaamisiin liittyvää ymmärrystä ja herkkyyttä
Kenelle valmennus sopii?

Ilmapiiriongelmista kärsiville tai niiden ehkäisyä harjoittaville tiimeille, palautetaitojen vahvistajille, rakentavista konflikteista kiinnostuneille, kommunikaatiotaitojen preppaajille ja asiakastyön kehittäjille.