Skip to content
Menu
Close
6 marraskuun 2023 00:00

On aika siirtyä planeettakeskeiseen palvelukehitykseen – Satu Heikinheimo

Elämme aikakautta, jossa ilmastonmuutos, kestävä kehitys ja vastuullisuus ovat nousseet keskeisiksi puheenaiheiksi. Yritykset ympäri maailman ovat alkaneet tarkastella toimintaansa uudesta näkökulmasta – tavoitteenaan vastata kasvavaan paineeseen täyttää CSR (Corporate Social Responsibility) ja ESG (Environmental, Social, and Governance) kriteerit.

Oma taustani liiketoiminnan ja palveluiden, viimeisimmät vuodet digitaalisten palveluiden kehittämisen parissa, ovat opettaneet minulle paljon siitä, kuinka yritysten on mukauduttava muuttuvaan ympäristöön ja vastattava asiakkaidensa tarpeisiin. Yhä useammat yritykset ovat heränneet siihen, että vastuullisuustyö ei ole enää pelkkää hiilijalanjäljen laskentaa ja kompensointia. Se on strategiaa ja halua luoda positiivista vaikutusta maailmaan ja korjata sitä minkä olemme rikkoneet.

Digitaalisten palveluiden kehityksessä havahduin, kuinka suuri vaikutus niillä on kestävyyteen. ICT:n päästöt ovat samaa luokkaa kuin lentoliikenteen. Kuvittele!

Olisiko siis aika muuttaa sitä miten kehitämme palveluita? Kyllä.

Raportoinnista palvelukehityksen muutokseen

On todella hienoa, että raportit on mintissä ja muutoksia toimintaan on tehty. Nyt on kuitenkin otettava tästä seuraava askel eteenpäin.

Seuraava askel on ymmärtää yrityksen tarjoamien palveluiden vaikutukset ja kehittää niitä uudella tavalla. Millaista elämäntyyliä yrityksenne tarjoama palvelu edustaa? Onko se kestävä? Voimmeko kuluttajina jatkaa samanlaista elämäntyyliä? Ja tässä päästään asian vegaaniseen biiffiin, eli ytimeen: voimmeko muuttaa maailmaa muuttamatta kehittämiämme palveluita sillä palvelut vievät meitä joko kauemmas kestävästä elämästä tai kohti sitä.

Yritykset voivat toimia tässä muutoksessa avainasemassa ja olla mahdollistamassa kestävämpää elämäntapaa. Muutos vaatii ymmärrystä siitä millaista elämäntyyliä halutaan rakentaa ja askelmerkit siihen.

 

Kuinka luoda palveluita, jotka ovat hyviä niin ihmisille kuin maapallollemme?

Tässä tulee kuvaan uusi muotoilun ja palvelukehityksen suunta: planeettakeskeinen kehittäminen. Planeettakeskeisen kehittämisen keskiössä on oivallus siitä, että palvelukehitys ei voi olla enää pelkästään ihmiskeskeistä, käyttäjäkeskeistä, asiakaskeskeistä, jota se on onneksemme nyt viime vuodet ollut. Olemme saaneet nauttia aivan fantastisista palveluista, mutta ymmärtämättä niiden vaikutuksia isossa kuvassa. Puheenvuoroissani pyydän ihmisiä nostamaan käden ylös kysyessäni: “elätkö elämääsi merkityksellisesti, juuri niin kuin haluaisit?” ja vain harva nostaa käden. Tarvitsemme siis vielä ihmiskeskeisempää palvelukehitystä, joka menee syvemmälle inhimillisyyteen ja pois fast food-tyyppisestä elämäntyylistä.

Planeettakeskeisessä kehittämisessä ihmisen lisäksi otetaan huomioon muut ei-inhimilliset sidosryhmät ja ymmärretään niiden systeemisyys.

Miltä näyttäisi palvelu, jonka sosiaaliset, taloudelliset sekä ympäristövaikutukset olisivat täysin läpinäkyvät ja joka toisi sinulle hyvää elämää? Miltä hyvä elämä sinulle näyttää? Tätä planetaarisen kehittämisen kautta rakennetaan.

Palvelukehityksessä on tapahduttava muutos, koska vain tämän muutoksen avulla voimme muuttaa kulutustottumuksiamme ja nojata kohti inhimillisempää tulevaisuutta. Se vaatii muutosta yritysten ajattelutavoissa ja toimintatavoissa. Muutos on mahdollinen, ja meillä on siihen kaikki edellytykset.

Kysymys ei ole vain yrityksistä, vaan myös meistä jokaisesta. Planeettakeskeinen kehittäminen on avain kestävämpään ja vastuullisempaan tulevaisuuteen – se on askel kohti parempaa maailmaa meille kaikille.


Artikkelin on kirjoittanut Satu Heikinheimo, joka yhdistää syvällisen ymmärryksen digitaalisten palveluiden kehittämisestä ja kestävästä muotoilusta.

6 marraskuun 2023 00:00

On aika siirtyä planeettakeskeiseen palvelukehitykseen – Satu Heikinheimo