Skip to content
Menu
Close
Puhujat

Antti Isokangas

Themes
  • Juontaja & Moderaattori
  • Kommunikaatio & Vuorovaikutus
  • Myynti & Markkinointi
  • Yhteiskunta & Tulevaisuus
  • Ympäristö & Vastuullisuus

Antti Isokangas on kokenut viestintäammattilainen, joka on toiminut viestintäkonsulttina, päätoimittajana, tietokirjailijana ja kouluttajana. Vuosina 2017–2022 hän toimi Kotipizza Groupin viestintä- ja vastuullisuusjohtajana ja oli mukana uudistamassa ketjua menestyksekkäästi. Antti on myös yksi kirjojen Viherpesuopas – Miten merkitys muuttuu markkinoinniksi (2022) ja Viherpesutalous – Näin markkinoin ja viestin vastuullisesti (syksy 2024) kirjoittajista. Antti keskustelee vastuullisuudesta ja viestinnästä eri alojen asiantuntijoiden kanssa myös Viherpesuohjelma-podcastissaan.

Kun yrityksiin kohdistuu jatkuvasti enemmän paineita toimia vastuullisesti, ongelmaksi muodostuu usein se, miten toiminta muutetaan kilpailueduksi. Yksi vastaus on viestintä. Tehokasta viestintää tarvitaan kaikessa vastuullisuustyössä oman henkilöstön sitouttamisesta asiakkaiden ja sijoittajien vakuuttamiseen. Vastuullisuusviestintä on avainroolissa myös vahvan yrityskulttuurin luomisessa ja parhaiden osaajien houkuttelemisessa. Samalla EU:n Green Claims -direktiivi ja laajentuva raportointivelvollisuus muuttavat vastuullisuusviestintää ja -markkinointia, mutta tarjoavat sille myös uusia mahdollisuuksia.

Puheenvuoroissaan Antti käsittelee vastuullista liiketoimintaa ja viestintää kriittisesti mutta rakentavasti, vakavissaan mutta viihdyttävästi, suuria linjoja piirtäen mutta käytännön esimerkkien kautta. Miten maailman parhaat yritykset ovat rakentaneet vastuullisuudesta menestystekijän? Miten vältän viherpesun? Miten ajatusjohtajuutta ja vahvaa työnantajabrändiä rakennetaan? Miten yhteiskunnan ja työelämän muutokset vaikuttavat yrityksen tapaan viestiä?

Antti on taitava ja huumorintajuinen juontaja, haastattelija ja paneelikeskustelujen vetäjä, joka hallitsee laajan joukon eri aiheita. Erityisen läheisiä Antille ovat mediaan, viestintään, markkinointiin, liike-elämään, teknologiaan ja yhteiskuntaan liittyvät teemat, mutta Antti valmistautuu huolella kaikkiin tapahtumiin tekemällä kotiläksynsä aiheesta kuin aiheesta. Toimittajan kokemuksellaan hän osaa keskittyä haastatteluissa olennaiseen, reagoida nopeasti yllättäviin tilanteisiin ja kiteyttää vaikeatkin aiheet yleisölle helppotajuiseen muotoon.

Antti Isokankaan kysytyimmät puheenvuorot:

Vastuullisuusviestintä menestystekijänä

Toisille yrityksille vastuullisuus on pelkkää pakkopullaa ja vaatimusten täyttämistä – siitä huolimatta, että kestävän liiketoiminnan pitäisi olla investointi yrityksen kestävään menestykseen. Rakentaakseen vastuullisuudesta kilpailuetua ja kaupallista menestystä yritys tarvitsee kuitenkin myös tehokasta sisäistä ja ulkoista viestintää. Antin puheenvuoro kertoo käytännön esimerkkien kautta, miten sisäinen viestintä varmistaa vastuullisuustyön tehokkaan toteutuksen ja miten taitava ulkoisille sidosryhmille suunnattu viestintä rakentaa luottamusta, yrityksen mainetta ja siten myös menestystä.

Viherpesu ja miten se vältetään

Kun yrityksiin kohdistuu jatkuvasti suurempia vastuullisuusodotuksia, monet päätyvät liioittelemaan vastuullisuustoimiaan ja niiden tuloksia – joko tarkoituksella tai toisinaan jopa tietämättään. Viherpesu ja sen sosiaaliseen vastuuseen liittyvät sukulaisilmiöt – pinkkipesu, sateenkaripesu ja niin edelleen – eivät kuitenkaan ole harmitonta liioittelua, vaan ne vähentävät asiakkaiden ja muiden sidosryhmien luottamusta yritystä kohtaan ja huonoimmillaan estävät aidosti kestävän menestyksen rakentamisen. Antti neuvoo puheenvuorossaan käytännön esimerkkien kautta, miten yritys voi välttää viherpesun viestimällä kestävyystoimistaan luottamusta ja liiketoiminnan menestystä edistävällä tavalla.

EU:n sääntelyn uhat ja mahdollisuudet vastuullisuusviestinnässä

EU:n Green Claims – eli viherväittämädirektiivi rajoittaa yritysten tapaa kertoa toimintansa ympäristövaikutuksista ja vaikuttaa suoraan monien firmojen markkinointiviestintään. Samalla laajeneva raportointivelvollisuus pakottaa yhä useammat yritykset raportoimaan toimintansa vaikutuksista ympäristöön ja ihmisiin. Kiristyvä regulaatio vaatii yrityksiltä paljon, mutta samalla se tarjoaa mahdollisuuksia toteuttaa entistä faktapohjaisempaa ja uskottavampaa viestintää ja lisätä siten sidosryhmien luottamusta yritystä kohtaan. Antti neuvoo käytännönläheisesti, miten yritys voi varautua sääntelyyn viestinnässään. Hän esittelee esimerkkejä myös siitä, miten yritys voi toteuttaa uudenlaista ”smart casual” -vastuullisuusviestintää, jossa data ja faktat luovat pohjan vastaanottajalähtöiselle, tarinalliselle ja jopa viihdyttävälle viestinnälle.

Miten rakennan vahvan työnantajabrändin?

Osaavan työvoiman houkutteleminen on yhä useammalle yritykselle kriittinen menestystekijä. Samalla omasta henkilöstöstä on tullut yrityksen vaativin sidosryhmä erityisesti vastuullisuustoimien suhteen. Vahvaa työnantajabrändiä ei kuitenkaan luoda pelkällä markkinoinnilla, vaan sen täytyy pohjautua yhdistelmään onnistunutta työntekijäkokemusta ja tehokasta sisäistä ja ulkoista viestintää. Antti käsittelee puheenvuorossa työn merkityksellisyyden ja kestävän liiketoiminnan roolia työnantajabrändin rakentamisessa ja esittelee esimerkkejä yrityksistä, jotka ovat vahvistaneet työnantajakuvaansa onnistuneella viestinnällä.

Ajatusjohtajuus – viestinnän supervoima

Ihmiset ovat aina kiinnostavampia kuin yritykset – ja siksi moni yritys onkin panostanut viestinnässään yksittäisten ihmisten rooliin viestinviejinään. Erityisesti huippujohtajat ja asiantuntijat voivat rakentaa ajatusjohtajuutta ja vahvistaa yrityksen viestintää jakamalla osaamistaan ja osallistumalla aktiivisesti julkiseen keskusteluun. Samalla ajatusjohtajien esimerkki voi myös kannustaa yrityksen muita työntekijöitä ja luoda työntekjiälähettilyyttä. Ajatusjohtajuus ei kuitenkaan ole ilmoittautumislaji, vaan se vaatii paljon pitkäjänteistä työtä. Antilla on laaja kokemus monenlaisista ajatusjohtajuushankkeista eri toimialoilta, ja hän jakaa puheenvuorossa käytännön oppeja niiden toteutuksesta.

Yritys ja kansalainen: miten yritys rakentaa luottamuksen yhteiskuntaa

Demokratia, vapaa markkinatalous ja toimiva kansalaisyhteiskunta tarjoavat yrityksille parhaan mahdollisen toimintaympäristön. Vaikka Suomi on toistaiseksi vielä vahvan luottamuksen yhteiskunta, keskusteluilmapiirin kiristyminen ja kärjistyvä polarisaatio uhkaavat myös suomalaisen yhteiskunnan peruspilareita ja vaikuttavat siten myös yritysten toimintaan. Puheenvuoro kuvaa esimerkkien kautta heikkenevän luottamuksen vaikutuksia yrityksiin ja esittelee vaihtoehtoja siitä, miten yritykset voivat tukea luottamuksen ilmapiiriä ja rakentaa samalla myös omaa resilienssiään.

Referenssit:

”Antti Isokankaan puheenvuoro oli inspiroiva, ja herätti ryhmässämme paljon keskustelua niin tilaisuuden aikana kuin sisäisesti sen jälkeen. Vastuullisuus- ja viherpesuaiheet ovat todella ajankohtaisia, ja niitä oli kiinnostava pohtia niin viestinnän, markkinoinnin kuin henkilökohtaisen kuluttamisen näkökulmasta. Isokankaan puheenvuoro sisälsi sopivassa suhteessa informaatiota ja huumoria, ja toimi loistavana päätöksenä suunnittelupäivällemme.” – Mandatum
”Kiitos, olemme erittäin tyytyväisiä Anttiin! Hän piti hyvän puheen sekä juonsi tapahtuman ammattitaidolla sekä esitti puhujille relevantteja ja mietittyjä kysymyksiä. Kaiken kaikkiaan hänen kanssaan oli mukava tehdä yhteistyötä ja hän hiffasi hyvin meidän ajatukset tapahtuman luonteesta. Kehitysehdotuksia en oikein selkeästi ammattilaiselle osaa antaa. Toki aamupäivän puheenvuorot hieman venyivät, itsekin olisin voinut tarkemmin puheiden pitäjille vinkata kiirehtimään, mutta toisaalta saimme aikaa kirittyä sitten hienosti kiinni, joten lopetimme aamupäivän puheetkin lähes ajallaan. Yleisarvosanaksi voisin antaa 5-/5.” – PackSummit-tapahtuma, Suomen Pakkausyhdistys
Close

Haluan lisätietoja / varata puhujan!

Täytä lomake ja olemme sinuun yhteydessä arkipäivän sisällä. Aloitetaan yhdessä tapahtumasi puhujasisällön suunnittelu!

Speaker Inquiry | FI

"*" näyttää pakolliset kentät

PP slash KK slash VVVV
Hyväksy Tietosuoja*
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Book speaker